Tuesday, February 12, 2013

Khasiat Jagung

Assalamualaikum...

Saye amat suke makan jagung tau. Sedap!
Setiap kali balik umah mother in law, mesti singgah RnR Tapah. Beli jagung cup. Sedap!
Asyik mkn jagung je kan? 
Moh kite google khasiat jagung meh

Jagung dari RnR Tapah - Gambo dr Goo... Hehe

1. Meringankan pencernaan
Jagung mengandung serat yang baik untuk meringankan gangguan pencernaan, seperti mencegah sembelit, wasir dan bahkan menurunkan risiko kanker usus besar.

2. Sumber mineral
Biji jagung yang berwarna kuning ternyata mengandung mineral dengan tingkat sangat tinggi. Jagung juga memiliki banyak jenis mineral, seperti magnesium, mangan, besi dan paling penting fosfor. Fosfor sangat penting untuk kesihatan dan pertumbuhan tulang, serta menjaga fungsi ginjal agar tetap normal.

3. Perawatan kulit
Jagung kaya akan antioksidan, yang membantu dalam menjaga kulit menjadi awet muda. Minyak jagung juga merupakan sumber asam linoleat. Sedangkan patinya, berguna untuk mengatasi iritasi kulit dan ruam.

4. Mencegah anemia
Jagung manis kaya akan vitamin B dan asam folat yang mencegah anemia.

5. Mengontrol kolesterol
Vitamin C, karotenoid dan bioflavinoid yang terkandung dalam jagung manis menjaga jantung Anda tetap sehat dengan mengendalikan kadar kolesterol dan meningkatkan aliran darah dalam tubuh.

6. Penting bagi ibu hamil
Jagung menyediakan sumber yang kaya akan asam folat. Jagung manis memberikan manfaat kesehatan baik untuk ibu hamil dan bayi. Jagung dapat mencegah kekurangan berat badan pada bayi yang baru lahir dan menurunkan risiko lahir cacat.

Ari ni demox lunch jagung kukus.
Nyam2...

Sedap!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...