Monday, June 6, 2016

#5 Umrah & Ziarah Di Bumi Barakah : Catatan Perjalanan Menyucikan Jiwa - (Kota Makkah & Masjidil Haram)


As Salam semua,  Alhamdulillah diberi kesempatan sekali lagi untuk menyambung perkongsian pengalaman sy ketika menjalankan ibadah umrah pada... 1-11 Desember 2015 yg lalu.

Setelah semua jemaah naik bas,  majoritinye keletihan dan terlelap sebentar sementara menanti untuk sampai ke kota mekkah dan memasuki tanah haram.  Perjalanan lebih kurang satu jam,  saya pun terlelap kerana agak keletihan dan perbezaan zon waktu.

Wajah Keletihan, Berdebar menuju ke Tanah Haram

Apabila menghampiri kota makkah..  Dapat kelihatan menara jam (Menara Abraj Al Bait/Menara Jam Diraja Mekah)  dari jauh.  Subhanallah.  Walau pun ramai yg mendebatkan tentang kewujudan menara jam ni..  Tetapi kita jgn la begitu taksub dengan benda ciptaan manusia.  Ambil lah yg positif dimana ianya boleh dijadikan panduan untuk mengetahui kedudukan Masjidil Haram.  Perasaan sy agak teruja kerana sy tahu disebelah menara jam itu adanya Kaabah,  kiblat kita semua umat islam..  Perasaan berdebar tak dpt digambarkan ketika itu.

Menara Jam waktu Malam (Credit dari Ceman)
Untuk memasuki tanah haram,  ada sekatan jalanan dibuat kerana tanah haram ini diharamkan mereka yg bukan beragama islam untuk memasukinya.

Ketika ini muttawif yg membimbing mengajak semua membaca doa,  sy tak igt doanyer.. Tapi boleh la refer kepada buku panduan umrah/haji. Ketika ini juga digalakkan perbanyakkan talbiah  sehinggala masuk ke masjidil haram dan melihat kaabah.

Apabila semakin menghampiri kota makkah n Masjidil Haram,  perasaan semakin berdebar.  Allah,  Tuhan sahaja yg memahami perasaan ni.  Doa banyak2 dipermudahkan segala urusan.

Apabila sampai,  kami pergi ke hotel dahulu untuk menyimpan barang2,  alhamdulillah kami bertiga ditempatkan di dalam satu bilik. Kami diberi masa satu jam untuk berehat seketika sebelum pergi bersama2 ke Masjidil Haram untuk mengerjakan umrah pertama. Perasaan sy sgt teruja,  berdebar,  tak sabar & dalam masa yg sama sentiasa berdoa agar urusan dipermudahkan.

Di bilik hotel,  ada tv yg menunjukkan secara langsung keadaan di dalam Masjidil Haram. Jadi ini dapat dijadikan Panduan untuk melihat keadaan dataran tawaf sama ada padat atau agak kurang jemaah yg mengerjakan tawaf.


Setelah lebih kurang satu jam,  setelah selesai memperkemaskan ihram,  kami dan jemaah lain pun berkumpul di lobby hotel untuk bersama2 berjalan memasuki Masjidil Haram.  Jarak dari hotel ke masjid lebih kurang 500-600 meter,  sy pun tak sure..  Maybe lebih atau kurang.  Jarak tu adalah jarak yg normal untuk Pakej umrah dgn harga yg dipilih.  Kalau lagi berkemampuan boleh la memilih untuk menginap di hotel menara jam tetapi dgn harga yg lebih tinggi.  Dalam perjalanan sy dan jemaah lain memperbanyakkan talbiah sehingga la sampai di dataran luar Masjidil Haram.  Saya memandang sekeliling Masjidil Haram, Besar sungguh masjidnya,  Ketika ini masih banyak kren2 di sekitar masjid.  Projek pembesaran masih dijalankan 24 jam.


Ketika di dataran luar masjid.  Kami disambut oleh pengarah urusan agensi kami.  Beliau akan mengepalai dan membimbing kami menjalankan umrah pertama kami.  Sebelum melangkah masuk.  Beliau menceritakan sedikit sebanyak tentang sejarah Kaabah, Masjidil Haram dari zaman Nabi Ibrahim a.s hinggalah ke pemerintahan keturunan raja saud sekarang. Untuk Makluman, Kaabah tempat tawaf sekarang adalah sebaris dengan tempat tawaf malaikat2 di Baitul Makmur di langit ke 7. Para Malaikat melakukan tawaf di Baitul Makmur dan kita melakukan di Baitullah, Kaabah. Muttawif juga ada menceritakan bahawa Kaabah ini telah menjalani beberapa penambahbaikan tetapi tempatnya masih sama dari ketika Zaman Nabi Ibrahim a.s dahulu.


Alhamdulillah,  sekurang2 nya dapat la sedikit sebanyak memberi gambaran tentang ibadah yg akan kami jalankan sebentar lagi. Saya semakin berdebar2..  Rupanya diluar tidak nampak Kaabah.  Kaabah berada ditengah Masjidil Haram.. Sabar..  Semoga dipermudahkan segala urusan..  Aminn..


Ok la..  Saya akan sambung pengalaman ketika melihat kaabah buat pertama kali dan umrah kali pertama kali untuk post yg akan datang.  InsyaAllah.  Moga diberi kemudahan untuk meneruskan sambungan coretan Pengalaman sy ketika disana..  Aminn...



<-- Sebelumnya...                                                                                                                                Seterusnya -->

**Catatan yang dibuat oleh saya mungkin tidak selengkap dengan catatan di blog2 yg ada diluar sana, ianya adalah berdasarkan apa yang saya lalui & dan dibuat oleh saya sepanjang mengerjakan ibadah umrah yang lalu, jika ada kekurangan dan kesalahan mohon dibetulkan di ruangan komen moga2 memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.  :-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...