Wednesday, June 8, 2016

#6 Umrah & Ziarah Di Bumi Barakah : Catatan Perjalanan Menyucikan Jiwa - (Pengalaman Umrah Pertama - Tawaf)



As Salam, 
Alhamdulillah kali ini diberi peluang lagi untuk menaip disini untuk berkongsi cerita dan 
pengalaman sy ketika mengerjakan ibadah umrah dan ziarah pada 1-11 Desember 2015 yg lalu. 


Ni tgh tnggu kat loby hotel sebelum bergerak ke Masjid, Dalam pukul 11.30 PM
Sebelum ni saya berhenti ketika hendak masuk ke Masjidil Haram, saya akan sambungnya disini. 
Setelah penerangan serba sedikit disampaikan oleh muttawif, kami pun bergerak bersama2 ke dalam Masjidil Haram untuk mengerjakan Umrah Pertama. Perasaan mmg sangat berdebar dan tidak digambarkan ketika itu. Setelah memasuki masjid, kami berhenti di tong2 air yang berisi air zam zam. Kami minum dahulu sebelum meneruskan perjalanan ke dataran tawaf. Mulut saya masih tidak berhenti melafaskan talbiah. Setelah selesai semua Jemaah meminum air zam zam. kami meneruskan perjalanan ke dataran tawaf. Besar juga Masjidil Haram ni, untuk sampai ke dataran tawaf mengambil masa lebih kurang 5 minit dengan kelajuan berjalan biasa. Ketika ini banyak kawasan yang ditutup kerana projek pembesaran sedang giat dijalankan. Mungkin ini juga salah satu sebab yg menyebabkan perjalanan ke dataran tawaf menjadi jauh. 

Setelah berjalan beberapa ketika, mata saya terpandang kaabah, mmg perasaan yg sangat bercampur baur tidak dapat digambarkan, mata hampir mengalirkan air mata. Kami dibawa lebih dekat menghampiri kaabah dan memasuki dataran tawaf. Allahuakbar.. Saya menitiskan air mata, tak terkata perasaan ketika itu, sedih, gembira, bersyukur dan bermacam2 lagi.. Muttawif membimbing kami untuk membaca doa ketika melihat kaabah. Dan memberi sekali lagi taklimat ringkas sebelum memulakan tawaf. Mata saya memang tidak berhenti2 mengalirkan air mata. Sangat2 bersyukur dapat melihat sendiri Kaabah berada di depan mata saya. 

Muttawif memulakan perjalanan untuk membuat pusingan tawaf, Sepanjang tawaf dilakukan mmg mata saya tidak berhenti2 mengalirkan air mata sambil berdoa. Allahuakbar. mujur ketika kami melakukan tawaf keadaan agak kurang sesak. Jadi jemaah kumpulan kami dapat berjalan didalam satu kumpulan dengan agak mudah. Ketika tawaf ni, ada beberapa pantang larang yg perlu diikut, kalau tak diikut akan dikenakan Dam. Umrah juga akan menjadi kurang sempurna.

Alhamdulillah, sepanjang 7 pusingan tawaf saya yang pertama ni, segala urusan berjalan lancar. Setelah selesai, kami menuju ke kawasan belakang Maqam Ibrahim untuk menunaikan solat sunat. Setelah selesai, muttawif mengajak berdoa bersama2 di depan Kaabah dan kami semua mengaminkan doa yang dipimpin oleh beliau. Sekali lagi mata saya tidak berhenti2 dari mengalirkan air mata. Mmg sayu perasaan ketika itu dan berharap agar ibadah diterima dan dipermudahkan segala urusan.

Setelah selesai urusan tawaf, Kami dipimpin untuk ke tempat mengerjakan Saie pula. Setelah meninggalkan dataran tawaf, sudah terasa rindu walaupun masih lagi dapat dilihat Kaabah. Kami berhenti seketika dan meminum air zam zam sebelum meneruskan perjalanan ke tempat saie. Untuk next episode, saya akan menceritakan pengalaman ketika saie dan bercukur pula ye. Moga dipermudahkan..  :-)


Alhamdulillah, selesai Tawaf buat pertama kalinya.
Just to share, ketika mengerjakan umrah, Ketika hendak mengerjakan tawaf la banyak tertib atau peraturan yang perlu diikuti. Antaranya ialah, perlu berwudu', ketika tawaf bahu kiri mesti menghala ke kaabah, tidak tersentuh kaabah. Mmg banyak dugaan ketika menjalankan ibadah tawan ni. tapi kita perlu la banyak bersabar kerana semuanya adalah dugaan. InsyaAllah semuanya akan berjalan dengan lancar.


<-- Sebelumnya...                                                                                                                                Seterusnya -->

**Catatan yang dibuat oleh saya mungkin tidak selengkap dengan catatan di blog2 yg ada diluar sana, ianya adalah berdasarkan apa yang saya lalui & dan dibuat oleh saya sepanjang mengerjakan ibadah umrah yang lalu, jika ada kekurangan dan kesalahan mohon dibetulkan di ruangan komen moga2 memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.  :-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...