Tuesday, June 14, 2016

#8 Umrah & Ziarah Di Bumi Barakah : Catatan Perjalanan Menyucikan Jiwa - (Hari ke-2 & ke-3 - Muzium Haramain & Miqat Hudaibiyah)

As Salam,
Alhamdulillah saya diberi peluang lagi untuk menaip disini untuk berkongsi cerita dan
pengalaman sy ketika mengerjakan ibadah umrah dan ziarah pada 1-11 Desember 2015 yg lalu.

Setelah keletihan dalam perjalanan yang jauh dan tidak tidur semalaman, hari ke-2 kami diberikan aktiviti bebas untuk berehat atau melakukan ibadah sendiri di Masjidil Haram. Selepas selesai subuh, kami pun pulang ke hotel dengan masih berpakaian ihram. Sampai di hotel, sarapan, selepas selesai sarapan kami pun berehat di bilik. Ada jemaah2 lain yang pergi melakukan tawaf sunat. Tetapi kami berehat atas nasihat abah. Abah la yang membimbing kami sepanjang disini. Saya pun ikot je la. sebab pertama kali sampai disini. InsyaAllah kalau ada rezeki nak bawa Isteri tersayang untuk datang menjejakkan kaki di sini. InsyaAllah.. Amin. Kami hanya pergi semula ke masjid pada Waktu Asar. Untuk masuk ke dalam kawasan masjid perlulah sampai lebih awal keranan pintu2 akan ditutup jika sudah penuh. tetapi masih boleh memasuki masjid sama ada bersolat di tingkat atas ataupun bawah.

Sebelum Asar
Kami sampai awal untuk melihat sekitar kawasan dalaman masjid. Mmg sangat besar, tetapi sayang kerana banyak construction sedang giat dijalankan, jadi keadaan agak berhabuk & banyak laluan ditutup. Kami dapat masuk ke lingkaran sementara tawaf. Kami menanti waktu Asar di tingkat 2 lingkaran tawaf. Allahhuakbar, mata mmg tidak lepas dari sentiasa ingin memandang kepada kaabah. Tidak merasa jemu & rindu untuk melihatnya selalu.

“Sungguh Allah menurunkan pada setiap hari dan malam:
120 RAHMAT di BAITULLAH ini :
* 60 Rahmat untuk orang yg MELAKUKAN TAWAF,
* 40 Rahmat bagi orang yg MENDIRIKAN SHALAT,
* 20 Rahmat bagi orang yg MEMANDANG KE ARAH KA’BAH” (HR.Thabrani)

Pemandangan daripada aras 2 lingkaran Mataf  Sementara
Just to sharing, agak gayat juga ketika bersolat di lingkaran tawaf ini kerana agak bergoyang permukaannya, tapi tawakal & yakin, ianya adalah kukuh..  :-) Lingkaran ini juga ada juga hasil tangan dari rakyat Malaysia. Mereka terlibat dalam projek pembesaran Masjid dan juga menara Jam diraja. Sewaktu saya menulis pengalaman ini, Lingkaran tawan ini telah dibuka bagi memberi ruang dataran tawaf yang lebih luas kepada Jemaah-jemaah.
Berehat Di Dalam Masjid

Dari Asar hingga selepas Isyak baru kami pulang ke Hotel tempat penginapan kami, Ini kerana waktu Asar, Maghrib & Isyak tidak jauh beza waktunya di sini. Kalau nak pulang ke hotel pun tak berbaloi kerana agak jauh untuk berjalan kaki. Jadi masa yg ada ni diambil kesempatan untuk beribadah di dalam masjid.
Dalam Bas Sebelum Bermula Ziarah

Hari ke-3, Solat subuh di masjid dan kami bertiga memilih untuk solat di tingkat bawah Masjid, ini adalah kerana keadaan yang kurang sesak & agak selesa untuk menunaikan solat. Selesai solat, balik ke hotel untuk sarapan & bersiap2 untuk ziarah kami yg pertama. Melawat Museum Haramain & miqat di Masjid Hudaibiyah.

Setelah selesai sarapan, kami pun bersiap, saya memakai pakaian ihram terus kerana selepas habis ziarah boleh terus mengerjakan umrah ke-2, abah & ceman cuma memakai kain ihram tetapi memakai jubah diluar. saya tak biasa, pakai je terus ihram, hehe. Kami menanti bas di depan hotel dan setelah semua jemaah turun, semua bas menuju ke muzium. Kalau ikutkan hari ini juga kami akan melawat ladang unta, tapi pada waktu lawatan kami ni, semua unta telah dihapuskan kerana ada serangan virus, tak ingat virus apa yg disebut oleh muttawif. Tak de rezeki nak tgk unta arab. :-) . Muzium Haramain ni adalah muzium dua tanah haram. Dimana terdapat artifak2 sejarah daripada Masjidil Haram dan juga Masjidil Nabawi. jadi disini dapatlah dilihat perkembangan Masjidil haram, tangga yg digunakan untuk masuk ke Kaabah, Pintu2 kaabah, kelambu kaabah, kunci pintu kaabah dan banyak lagi barang2 sejarah berkenaan dua masjid di tanah haram ini. Juga ada replika pembangunan yang dirancang untuk kedua2 masjid tersebut. Banyak info yang dapat diperolehi disini. Kalau sesiapa yg berpeluang ke sini, kalau boleh minta la penerangan dari muttawif untuk lebih penerangan n pemahaman. Setelah selesai, kami mendapat senaskah Al-quran dari pihak muzium. Alhamdulillah.
Dibawah beberapa gambar barangan yang dipamerkan di dalam museum:
Penutup hajarul Aswad dulu-dulu dibelakang muttawif
Pintu Kaabah dulu-dulu
Pancur Emas
Kunci pintu Kaabah
Telaga Air Zam zam dulu2..
Model Masjidil Haram Selepas pembesaran.
Selesai ziarah ke muzium, destinasi seterusnya adalah hudaibiyah, Disini la tempat berlakunya Perjanjian Hudaibiyah. Jarak dari muzium ke Masjid ni tak la jauh sangat. Ianya terletak di luar tanah haram. Jarak Hudaibiyah dengan Mekah lebih kurang 20km++.  Kalau kita dengarkan Hudaibiyah ni tentunya menggambarkan satu tempat yg besar & gah, tetapi ianya hanyalah masjid kecil yang terletak di tepi jalan menuju ke tanah haram. Saya kongsikan sedikit sejarah berkenaan tempat ini:

**Dipetik dari blog http://umrahkuyangbest.blogspot.my/2012/06/masjid-hudaibiah.html

Masjid Hudaibiyah
"Pada tahun 6 Hijrah, Nabi Muhammad s'a.w. bersama umat Islam menuju ke Makkah untuk kali pertama dalam tempoh enam tahun. Tujuannya ialah untuk melawat kaabah dan menunaikan haji. Tapi kaum kafir Quraysi menahan umat Islam dari masuk ke Makkah. Ini kerana membenarkan umat Islam masuk ke Makkah sama macam menerima kekalahan."

Mendengar Sejarah Perjanjian Hudaibiyah
"Orang Quraisy Makkah menghantar wakil mereka untuk berunding dengan Nabi Muhammad s'a.w. supaya membatalkan hasrat masuk ke Makkah. Mereka menghantar wakil sebanyak tiga kali. Dalam rundingan kali ketiga itu, Nabi Muhammad s'a.w. bersetuju untuk tidak masuk ke Makkah pada tahun itu. Satu perjanjian di adakan antara Nabi Muhammad s'a.w dengan wakil orang Quraysi tadi. Perjanjian itu dinamakan Perjanjian Hudaibiah bersempena dengan nama tempat mereka mengadakan perjanjian tersebut. Kononnya nama Hudaibiah tu berasal dari nama seorang lelaki yang menggali sumur (macam telaga) di situ yang dinamakan telaga Asy-Syumaisi"

Kami pun turun dari bas, mengemaskan pakaian ihram, kepada yg belum memakai ihram akan bertukar pakaian, tempat mengambil wudhu disini juga akah kecil, mujur ketika kami sampai tidak banyak agensi lain yg singgah disitu, namum itu pun juga dikira sesak. kalau ramai rombongan lain yg singgah disitu serentak. mmg sangat penuh la jadinya, Kami dipanggil masuk ke dalam masjid untuk diceritakan sejarah masjid dan kawasan ini. Ianya diceritakan sendiri oleh pengarah urusan agensi kami. Dapat la juga menambah sedikit pengetahuan berkenaan sejarah disini.

Yg nampak banyak kren tu la Masjidil Haram
Selesai, kami pun menuju ke tanah haram. Sebelum masuk ke tanah haram, pastikan telah selesai berniat. Kalau tidak tak sah la umrahnyer. Disamping itu juga perbanyakkan juga talbiah sehingga sampai ke depan kaabah nanti. Perjalanan kalau tak silap leih kurang 20 minit, ketika ini bukan musim haji, jadi jalan kurang sesak. Ada org disana bercakap kalau musim haji, jalan 20 minit pun boleh jadi 3 jam.
Selesai Tawaf Umrah ke-2

Sampai di kawasan Hotel kami. kami naik sekejap untuk menyimpan beberapa barang dibilik hotel. Kemudian bergegas ke Masjid untuk menjalankan Umrah ke-2. Kami melakukan tawaf di dataran tawaf kali ni. Jemaah agak penuh kerana sudah hampir ke waktu zohor. Alhamdulillah, kami selesai tawaf 7 pusingan sebelum waktu zohor. Berehat sekejap sementara menanti waktu zohor dan solat disitu. Alhamdulillah juga dapat bersolat sejajar dengan pintu kaabah. Satu pengalaman yang mmg sukar untuk dilupakan. Terasa diri ini sangat kecil ketika bersolat betul2 di depan kaabah.

Selesai Solat Zohor, kami meneruskan umrah dengan menjalankan Saie. Untuk menghabiskan Saie memerlukan masa lebih kurang 30 minit bergantung kepada kelajuan. Sebenarya saya yg tak berapa larat untuk berjalan laju, tapi abah dgn ceman mmg sgt kuat. Terasa malu pula sebab abah pun boleh jalan laju. Tetapi dinasihatkan jgn lah terlalu memaksa diri untuk ikut kelajuan org lain. Buat yg termampu agar tidak memudaratkan diri sendiri kelak.

Alhamdulillah, Selesai ibadah Umrah & Ziarah hari ini. Selesai sahaja memotong rambut di bukit Marwa, Allahhuakbar, terasa sangat lega & badan menjadi sihat. Peluh jgn dicerita la. :-) Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Kami pun pulang ke hotel untuk makan tengahari dan berehat. Petang & malam aktiviti lebih kurang seperti aktiviti semalam. Dibawah beberapa gambar dikawasan Saie sebagai kenang kenangan..

Di Bukit Safa
Memulakan Perjalanan Dari Safa
Sejauh mata memandang
Alhamdulillah, Selesai Umrah Ke-2
Next, saya akan sambung cerita untuk hari ke-4..
InsyaAllah..

<-- Sebelumnya...                                                                                                                                Seterusnya -->
**Catatan yang dibuat oleh saya mungkin tidak selengkap dengan catatan di blog2 yg ada diluar sana, ianya adalah berdasarkan apa yang saya lalui & dan dibuat oleh saya sepanjang mengerjakan ibadah umrah yang lalu, jika ada kekurangan dan kesalahan mohon dibetulkan di ruangan komen moga2 memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.  :-)

1. Alhamdulillah...
    Pancur emas tu untuk ape ye?

1. Pancur emas tu fungsinya sebenarnya untuk mengalirkan air hujan dari bumbung kaabah. Ianya berada dekat kawasan Hijr Ismail, Dan dikatakan juga salah satu tempat paling mustajab untuk berdoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...