Tuesday, December 27, 2016

#12 Umrah & Ziarah Di Bumi Barakah : Catatan Perjalanan Menyucikan Jiwa - (Tawaf Wada & Perjalanan Ke Madinah)



As Salam,
Alhamdulillah saya diberi peluang lagi untuk menaip disini untuk berkongsi cerita dan
pengalaman sy ketika mengerjakan ibadah umrah dan ziarah pada 1-11 Desember 2015 yg lalu. Maaf kepada pembaca yang menanti sambungan coretan pengalaman saya ini.. InsyaAllah akan dihabiskan coretannya tidak lama lagi..  :-)

Catatan Hari ke- 7 (7 December 2015)



Masjidil Haram Dikala Subuh..
Harini Hari Terakhir Di Kota Mekkah, Agak sayu jgk sebenarnya, sentiasa berdoa semoga diberi peluang untuk datang ke sini lagi. Datang bersama isteri, dan kalau boleh dgn semua ahli keluarga. InsyaAllah Amin.. Moga diberi peluang & rezeki untuk datang semula ke sini. Ok, paginya seperti biasa kami menunaikan solat Subuh di Masjid, Kemudian bersiar2 disekitar kawasan masjid, ada banyak lagi kawasan sebenarnya yang tak dilalui. tak sempat. Niat di hati nak cari restoran Felda. Tapi tak ketemu, tak de rezeki rupanya. Selepas beberapa ketika dan menangkap beberapa gambar kenangan di pagi tu, Kami pun pulang ke Hotel untuk sarapan pagi & sambung berkemas2 barang untuk keluar dari hotel. 


Suasana Subuh..
Kami dijadualkan akan berangkat ke Madinah selepas Zohor dan selepas makan tengah hari. Maknanya dalam pukul 1-2 tengah hari juga la. Jemaah kami di nasihatkan menjalankan Tawaf Wada sebelum waktu itu. Untuk menjalankan tawaf wada ni sama sahaja dengan tawaf sunat. Cuma setelah selesai tawaf wada diminta supaya segera meninggalkan Kota Mekkah. Tak boleh dah untuk menjalankan urusan membeli barang, bersedekah, menangkap gambar, malah menolong org menangkap gambar pun tak boleh.Jika melakukan juga makan Dam akan dikenakan. Ada beberapa perselisihan pendapat antara ulama dalam perkara2 yg disebutkan diatas. ada yg mengatakan alau niat tu mmg hendak meninggalkan kota makkah sepatutnya tiada masalah melakukan perkara2 diatas, tetapi jangan la disengajakan melewatkan meninggalkan kota makkah. Wallahhualam. 

Beg2 jemaah telah siap disusun
Ketika menghampiri pukul 10 pagi, kami pun berangkat ke Masjidil Haram untuk menjalankan Tawaf Wada. Beg2 semua sudah diletakkan di Lobi hotel dan akan diangkat oleh pekerja2 kasar yang telah diupah oleh pihak agensi. Ketika ini Mekkah dah hampir sejuk, Suhu di pagi itu dalam 25 darjah celcius. Sayu juga la hendak meninggalkan Kota Makkah, Kami pun menjalankan tawaf dan kemudian solat sunat. Setelah selesai saya mengalirkan air mata kerana begitu sedih untuk meninggalkan Kaabah. 

Selesai semua urusan, kami menunggu hingga waktu Zohor. Selesai solat Zohor, Saya menangkap beberapa keping gambar kenangan. Dan diluar pula memberi sedekah kepada pekerja Masjidil Haram. **nah.. semuanya melanggar apa yg saya tuliskan di atas. mungkin Tuhan hendak menduga, sebab saya tak ingat langsung bahawa selepas Tawaf Wida tak boleh melakukan perkara2 tu.. Dan kami pun dikenakan Dam. Moga jadi pengajaran buat kami dan jemaah2 yg lain.. :-)

Lupa pula hendak kasi tahu, apabila bangun pagi tadi, tekak saya sudah rasa kurang selesa. Tanda2 nak demam tu, Hanya Berdoa moga diberi kesihatan untuk meneruskah Ziarah ke Madinah. Setelah selesai semua urusan, dan selesai makan tengah hari. Kami menanti Bas tiba membawa kami ke Madinah, agak lewat juga basnya tiba. Kalau tak silap jam sudah melewati pukul 2 baru bas sampai. Setelah bas sampai, semua barang telah diisi, Kami pun memulakan perjalanan ke Madinah. 


Lebuh raya Makkah - Madinah
Jarak dari Kota Makkah ke Kota Madinah lebih kurang 424km, jadi perjalanan mengambil masa lebih kurang 5 jam la jugak. Sepanjang perjalanan mmg jemaah akan dihidangkan dengan pemandangan padang pasir dan bukit buat yg berbatu. Ketika perjalanan ni juga sedikit sebanyak menginsafkan kita la. Bagaimana perjuangan Nabi kite dulu hendak berdakwah, Jauh sungguh perjalanan dari Kota Makkah Ke Kota Madinah. dan terfikir juga ketika waktu malam di musim sejuk. MashaAllah, Sangat la sejuk..


Pemandangan Salah Satu RnR
Setelah beberapa ketika melalui Highway ke Madinah, bas berhenti seketika di RnR, di sana pun ade RnR tau, masa ni drebar bas singgah makan dulu dan kami jemaah menunaikan solat Asar. Suasana time ni ok lagi sebab masih siang. Saya pun ok je setakat ni. Kemudian setelah berehat dan selesai menunaikan Solat Asar, Jemaah pun menyambung perjalanan ke Madinah. Setelah beberapa Jam, saya pun tak berapa ingat la berapa lama, tapi dah masuk waktu maghrib kalau tak silap. Jemaah kami pun berhenti di satu lagi RnR. Kali ni cuaca sudah gelap. Apabila berhenti je bas dan, bas pun buka la pintunya. Pergh, sangat la sejuk.. Baju sejuk tak de kat atas, dah dimasukkan ke dalam beg dan begnyer pun ntah dimana2 sama ada di bas yg sama atau bas yg lain. Allah.. Sangat2 la sejuk, mmg sy tak tahan, dengan keadaan badan yang tak berapa nak sihatnya. Tapi perjuangan perlu diteruskan. Sedikit je dugaan yang datang ni. 


Kucing Arab.. hehe..
Kami semua turun dengan keadaan yg mengigil2.. org lain sy tak tahu mcm mana keadaanya, tapi semuanya mmg kesejukan. Tambah ada juga beberapa jemaah lain juga yg tidak sihat. Mmg cuaca sgt sejuk, Bukan sahaja sejuk, ditambah juga dgn angin padang pasir. Berganda2 sejuknya. Nafas saya mmg tercungap2 la.. lepas ambil wudhu. mengigil2 tak cukup nafas. Berdoa moga dipermudahkan urusan dan nak masuk semula ke bas. Selesai solat berlari terus naik ke bas. Tapi ada lagi satu dugaan. Kami perlu makan makanan yang dibekalkan dari Makkah tadi, kalau tak akan basi. Pemandu bas pula tak benarkan Jemaah makan di dalam bas. Perhentian ni tiada meja makan seperti RnR di Malaysia. hanya tempat parking, Surau dan tandas sahaja. Ya Allah, mcm maner nak makan ni, Kami ber3 pun mencari tempat dibelakang bangunan, kurang sikit sejuknya, Tapi masih mengigil2. Saya makan dengan cepat dan berlari naik ke bas. Mmg ketika ni badan sangat lemah akibat demam n kesejukan. Tapi sy positifkan diri bahawa ni semua dugaan. 

Keadaan badan sy bertukar 360 darjah kesihatannya berbanding dari di Makkah tadi. Kemudian kami pun meneruskan perjalanan, saya pun tak ingat berapa jam lagi perjalanan, apabila hampir ke Kota Madinah, Kami dikejutkan oleh Muttawif. Alhamdulillah, sudah hampir ke Kota Madinah, Masjid Nabi Kita. Tempat bersemadinya Rasullullah Insan kesayangan Kita. Moga dipermudahkan Urusan disini. Amin..

Kota Madinah ni mmg berbeza dengan Kota Makkah, Di sini kotanya agak teratur berbanding di Makkah. Kami Selamat Tiba Di hotel lebih kurang Jam 10/11 Malam kalau tak silap. Apabila Sampai Kami diberi Taklimat oleh Muttawif dan dibahagikan ke bilik masing2. Setelah selesai pembahagian Bilik, Kami akan dibawa Ziarah ke dalam Masjid Nabawi. Berdebar Rasanya untuk menziarah ke Maqam Manusia Kesayangan ni nanti..
Bersambung...


<-- Sebelumnya... 
Seterusnya -->

**Catatan yang dibuat oleh saya mungkin tidak selengkap dengan catatan di blog2 yg ada diluar sana, ianya adalah berdasarkan apa yang saya lalui & dan dibuat oleh saya sepanjang mengerjakan ibadah umrah yang lalu, jika ada kekurangan dan kesalahan mohon dibetulkan di ruangan komen moga2 memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.  :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...